Så blir det hållbara alternativet det enda alternativet. Murbruk, putsbruk, tegel och stål. Den materialkvartetten stakar ut Fasadgruppens hållbarhetsresa framöver, och spiller även över på kunder och leverantörer.
– I vår strävan att öka andelen hållbara material är biotegel den enklaste insatsvaran att arbeta med, konstaterar Fasadgruppens hållbarhetschef Adrian Westman .
Enligt Adrian Westman finns det två framgångsfaktorer för att öka andelen hållbara material i fasadbranschen: tät leverantörssamverkan och vässad kundinformation.
– Tillgång till hållbara material från våra leverantörer är en förutsättning för att utvecklingen ska gå framåt. För många kunder är en tegelsten bara en tegelsten, så där har vi en viktig roll att fylla när det kommer till information om mer hållbara alternativ.
Tillgången är alltså avgörande. Fasadgruppen har som målsättning att kunna erbjuda alla kunder två materialalternativ – ett konventionellt och ett mer hållbart – inom initialt de fyra produktgrupperna murbruk, putsbruk, tegel och stål.
– Förutsatt att framställningen sker på rätt sätt, med exempelvis biogas och svenskproducerat stål, är dessa material alla i närheten av att vara klimatneutrala. De flesta aktörer i branschen arbetar mot hållbarhetsmålen för 2030, men vi vill skynda på omställningen för att skiftet ska ske smidigt och kostnadsneutralt, säger Fasadgruppens inköpschef Anders Planensten och tillägger:
– Det kommer att komma en dag då kunden inte längre har något val, när det hållbara alternativet är det enda alternativet.
Vår största klimatpåverkanFrån leverantörshåll finns en uttalad önskan om att öka försäljningen av hållbara material med lägre klimatavtryck – och som marknadsledare har Fasadgruppen ett särskilt ansvar att driva klimatomställningen
framåt inom branschen, menar Adrian Westman.
– Allt material vi köper in utgör vår klart största klimatpåverkan. Förvisso indirekt, eftersom materialet i slutändan tillhör våra kunder, säger han och vidareutvecklar:
– Vi kan göra hur mycket som helst för att minska Fasadgruppens eget CO2-avtryck: köra elbilar, byta till LED-belysning, sätta upp solpaneler – men i förhållande till vad vi kan göra på materialsidan står sig alla andra insatser slätt. För att med gott samvete kunna hävda att vi leder och driver utvecklingen, behöver vi fokusera på material med lågt klimatavtryck gentemot både kunder och leverantörer framöver.
Hur arbetar ni konkret med leverantörerna för att stärka utbudet av hållbara material?
– Bland annat genom tydliga offerter med explicit avgivna CO2-avtryck kopplade till pris och materialval. I den mån det är möjligt ber vi våra leverantörer att upprätta två olika offerter, för att vi ska kunna påvisa
effekterna av klimatreducerade produkter, förklarar Anders Planensten.
Ser ni några risker med fokusskiftet mot mer hållbara material?
– Ja, tillgång och plötsligt hög efterfrågan. I övrigt är detta en naturlig rörelse som pågår i hela vår omvärld,
där näringslivet är överens om slutmålet, säger Adrian Westman.
– Vi ska också komma ihåg att hållbart innebär en kombination av nyproducerat, återvunnet och återbrukat. Det finns därmed en mängd olika infallsvinklar för våra leverantörer och kunder. Återbrukat tegel är väl exempelvis det mest hållbara av allt, avslutar Anders Planensten.
HÅLLBARA MATERIAL MED STOR POTENTIAL I FASADBRANSCHEN
• Biogasproducerat tegel
• Kalkbaserat murbruk
• Stålplåt av svenskproducerat
klimatneutralt stål
• Putsbruk av svensk, klimatneutral cement
Hållbarhetsverktyg
Fasadgruppen har upprättat en hållbarhetsskala där leverantörer betygsätts från A till C. ”A är bäst och C
är mindre bäst. Vi ställer höga krav på våra A-leverantörer”, förklarar Adrian Westman.
Senast uppdaterad 07 september 2023