Fasadgruppen har idag publicerat delårsrapport för januari-september 2022.
VD Pål Warolin sammanfattar kvartalet:
Jag kan summera ett tredje kvartal med god framdrift för Fasadgruppen, och särskilt avseende den starka tillväxten i såväl omsättning som orderstock. Marginalen har minskat något jämfört föregående år, men får ses i ljuset av den kraftiga kostnadsinflationen på materialsidan som skedde i framför allt andra kvartalet.
Omsättningen i det tredje kvartalet uppgick till 1 208,0 MSEK, en ökning med 69,3 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Den organiska tillväxten var 14,6 procent och den förvärvade tillväxten 54,7 procent. Orderstocken ökade med 94,9 procent varav organisk tillväxt utgjorde 36,1 procent. Den justerade EBITA-marginalen uppgick till 11,5 procent i kvartalet. Vi kommer fortsätta lägga stort fokus på lönsamheten framåt och ser en viss ljusning i materialprisutvecklingen.
De höga energipriserna fortsätter vara en drivkraft i inflationen och flertalet leverantörer har under kvartalet börjat avisera så kallade energitillägg på material. Energipriserna skapar samtidigt nya möjligheter då de åskådliggjort nyttan av energirenoveringar. Vi märker ett stort intresse från fastighetsägare för alla typer av åtgärder som kan bidra till att förbättra energiprestandan och därmed minska kostnaderna. Vår bedömning är att denna drivkraft ytterligare bidrar till den långsiktiga stabiliteten i renoveringsmarknaden, som i dagsläget utgör ungefär 75 procent av vår omsättning.
Vi befinner oss nu mitt i det fjärde kvartalet, vilket innebär hög aktivitet för att slutföra projekt innan vintern kommer. Om jag redan nu tillåter mig att blicka in i 2023 har jag en i grunden positiv syn på våra förutsättningar att fortsätta leverera lönsam tillväxt. Den rekordstarka orderboken i kombination med goda förvärvsmöjligheter och den underliggande marknaden ger tydlig stadga till affären. Samtidigt är det viktigt att vara ödmjuk inför händelseutvecklingen i vår omvärld, och vi fortsätter arbeta nära såväl leverantörer som kunder för att snabbt fånga upp förändringar i marknaden. En av våra främsta konkurrensfördelar är den samlade kunskap och erfarenhet som finns ute i dotterbolagen, där många verkat i decennier – eller i vissa fall sekel – och därmed upplevt såväl goda som dåliga tider. Det kommer vara till stor nytta om vi går in i en lågkonjunktur.
Hela rapporten finns tillgänglig på: https://bit.ly/3EyfmGv
Senast uppdaterad 15 november 2022