Rätt marknadsföring bygger en starkare organisation

För många är marknadsföring lika med annonser och kampanjer. För Fasadgruppens marknadsansvarige Stefan Forsberg handlar det om något större: ett långsiktigt arbete som bygger förtroende, stolthet och igenkänning, såväl internt som externt.
Stefan har en lång bakgrund inom marknadsföring och varumärkesbyggande, bland annat från AB Karl Hedin och som grundare av SmartFront.
– Jag har stått på byggställning och kan vår bransch från grunden. Det i kombination med min erfarenhet av marknadsföring och varumärkesbyggande är styrkan jag vill bidra med till Fasadgruppen. Det skapar förtroende i kundmötet, säger Stefan.
Fasadgruppens erbjudande spänner över fasadrenoveringar, fönsterbyten, takarbeten, energirenoveringar med SmartFront och balkonginglasningar. Allt som hör till klimatskalet.
– Det räcker inte att vara bra, eller till och med bäst. Vi måste berätta det om och om igen för att finnas i kundens medvetande när behovet uppstår.
Branding först – taktik sen
I Stefans värld är varumärket grunden för allt. Han skiljer på kortsiktigt push-arbete som driver affärer här och nu och långsiktigt pull-arbete som bygger kännedom och förtroende.
– Långsiktigheten handlar om att skapa medvetenhet om vad vi står för. Trygghet, långsiktighet, värderingar och människor. Utan en stark identitet och kultur blir marknadsföringen bara tillfälliga kampanjer. Ett starkt varumärke stöttar kampanjerna, som i sin tur stöttar försäljningen. Allt hänger ihop.
En arbetsdag i två delar
Stefans dagar handlar om två spår. Dels konkreta sälj- och marknadsaktiviteter som kundmöten, mässor, föreläsningar och nätverk. Dels att skapa förutsättningar som håller över tid. Det betyder samordnad kommunikation, utvecklade digitala kanaler och verktyg som UpgradeKalkylatorn.
– Mitt jobb är både att skapa förutsättningar för våra bolag och att vara ute och driva affärer. Jag säljer inte koncernen direkt. Jag gör det lättare för våra lokala bolag att vinna affärer genom att kunden känner trygghet med Fasadgruppen som garant.
Alla är ambassadörer
Hela organisationen behöver driva samma budskap. Det börjar i det lilla. Gilla och dela i sociala medier. Hylla kollegor. Och leverera för kunder varje dag.
– Det finns inget begränsat antal hjärtan. Ju mer vi gillar och sprider, desto större blir nätverket och genomslaget för både koncernen och de lokala bolagen.
– Vi vill lyfta våra duktiga medarbetare i sociala medier, media och på hemsidan. Skicka in underlag. Visa människan bakom yrkesrollen. Berätta gärna om fritidsintressen eller udda talanger. Det behöver inte vara perfekt. Det viktiga är att det blir av. Fota med mobilen och skriv några rader så hjälper vi till med resten.
Vad pratar branschen om just nu
- Konsolidering i toppen, men lokal närvaro är viktigast.
- Växande underhållsskuld i fastighetsbeståndet.
- Stort behov av energirenovering.
- Bankkrav där fastighetens skick påverkar finansiering.
”Vi ska vara med i de samtalen och visa att vi är en del av lösningen. Det är också marknadsföring. När samhällsaktörer och medier söker expertis ska de hitta oss.”